ORDIN nr. 1.030 din 20 august 2009 (*actualizat*)
privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitara pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire si pentru functionarea obiectivelor ce desfasoara activitati cu risc pentru starea de sanatate a populatiei
(actualizat pana la data de 26 martie 2012*)

EMITENT: MINISTERUL SANATATII 

Data intrarii in vigoare: 01 Septembrie 2009, Forma actualizata valabila la data de 4 Aprilie 2012

Prezenta forma actualizata este valabila incepand cu data de 26 Martie 2012, pana la data de

4 Aprilie 2012


 ----------------      *) Forma actualizată a acestui act normativ valabila la data de 4 Aprilie 2012 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamț prin includerea tuturor modificărilor și completărilor aduse de către: 
ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012.

    Conținutul acestui act aparține exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamț și nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor.

    Văzând Referatul de aprobare al Direcției de control în sănătate publică nr. I.B. 7.173 din 20 iulie 2009,
    având în vedere prevederile titlului I "Sănătatea publică" din 
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 98/1994 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele legale de igienă și sănătate publică, republicată,
    în temeiul 
Hotărârii Guvernului nr.
1.718/2008
 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare,

    ministrul sănătății emite următorul ordin:

    CAP. I
    Dispoziții generale

    ART.
1
    În sensul prezentului ordin, următorii termeni se definesc astfel:
    a) autoritatea competentă este reprezentată de servicii publice deconcentrate ale Ministerului Sănătății, cu personalitate juridică, reprezentând autoritatea de sănătate publică la nivel local, precum și serviciile din cadrul ministerelor cu rețea sanitară proprie;
    b) personalul de specialitate desemnat este reprezentat de personalul desemnat din cadrul serviciului/biroului/compartimentului, conform atribuțiilor specifice stabilite;
    c) riscul reprezintă probabilitatea unor efecte negative asupra sănătății ca urmare a expunerii la factori fizici, chimici, biologici și sociali din habitatul uman, cunoscuți sau identificați prin activități specializate, în condiții specifice;
    d) neconformitatea reprezintă nerespectarea unei prevederi legale specifice domeniului;
    e) certificarea conformității este procedura prin care autoritatea competentă atestă, în scris, conformitatea unui/unei obiectiv/activități cu reglementările legale în vigoare privind normele de igienă și sănătate publică specifice domeniului;
    f) autorizarea sanitară reprezintă procesul de analiză și investigație sanitară care condiționează, din punct de vedere tehnic și juridic, punerea în funcțiune și desfășurarea activității în obiective de interes public de conformarea la normele de igienă și de sănătate publică;
    g) autorizația sanitară de funcționare reprezintă un act tehnic și juridic eliberat în scris de către autoritatea competentă, prin care sunt stabilite condițiile și/sau parametrii de funcționare ai unei activități existente ori de punere în funcțiune a unei activități în obiective de interes public.
    h) asistența de specialitate de sănătate publică este procedura administrativ-profesională prin care, la cerere, persoanele fizice sau juridice sunt informate asupra modului de îndeplinire a cerințelor prevederilor legale în vigoare privind igiena și sănătatea publică la amplasarea, amenajarea, construirea și modificarea pentru funcționarea unei unități care desfășoară o activitate cu risc pentru sănătatea populației;

    Lit. h) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    i) notificarea de asistență de specialitate de sănătate publică a conformității reprezintă actul tehnic eliberat în scris de autoritatea competență prin care sunt stabilite cerințele prevederilor legale în vigoare privind igiena și sănătatea publică la amplasarea, amenajarea, construirea sau modificarea pentru funcționarea unei unități care desfășoară o activitate cu risc pentru sănătatea populației;
    Lit. i) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    j) notificarea de certificare de sănătate publică a conformității reprezintă actul tehnic eliberat în scris de autoritatea competentă prin care sunt stabilite cerințele prevederilor legale în vigoare privind conformitatea unui obiectiv/unei activități cu reglementările legale în vigoare privind normele de igienă și sănătate publică specifice domeniului;
    Lit. j) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    k) viza anuală reprezintă confirmarea în scris de către autoritatea locală de sănătate publică privind respectarea conformității cu autorizarea sanitară eliberată anterior.
    Lit. k) a art. 1 a fost introdusă de pct. 1 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 2
    (1) Scopul procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate îl constituie prevenirea situațiilor care ar putea determina îmbolnăvirea populației.
    (2) Procedurile de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate sunt următoarele:
    a) autorizarea sanitară a funcționării în baza declarației pe propria răspundere;
    b) autorizarea sanitară a funcționării în baza referatului de evaluare; 
    c) certificarea conformității cu normele de igienă și sănătate publică;
    Lit. c) a alin. (2) al art. 2 a fost modificată de pct. 2 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    d) asistență de specialitate de sănătate publică, la cererea persoanelor fizice și juridice.
    e) viza anuală.
    Lit. e) a alin. (2) al art. 2 a fost introdusă de pct. 3 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 3
    (1) Autorizarea sanitară în baza declarației pe propria răspundere este procedura administrativă prin care autoritatea competentă înregistrează declarația pe propria răspundere referitoare la respectarea reglementărilor legale incidente domeniului și este înștiințată și solicitată pentru verificarea conformității.
    (2) Autorizarea sanitară a funcționării în baza referatului de evaluare este procedura administrativă prin care autoritatea competentă evaluează conformitatea obiectivului, întocmește referatul de evaluare și eliberează autorizația sanitară de funcționare sau notificarea de respingere a acesteia. 
    (3) Certificarea conformității cu normele de igienă și sănătate publică este procedura administrativă prin care se efectuează evaluarea conformității cu reglementările legale privind sănătatea publică pentru obiective în funcțiune, care desfășoară activități cu risc pentru sănătatea populației.
    Alin. (3) al art. 3 a fost modificat de pct. 4 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    (4) Asistența de specialitate de sănătate publică este procedura administrativ-profesională prin care, la cerere, persoanele fizice sau juridice sunt informate asupra modului de îndeplinire a cerințelor prevederilor legale în vigoare privind igiena și sănătatea publică la amplasarea, amenajarea, construirea și modificarea pentru funcționarea unei unități care desfășoară o activitate cu risc pentru sănătatea populației.
    Alin. (4) al art. 3 a fost modificat de pct. 4 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 4
    (1) Tarifele de autorizare sanitară în baza referatului de evaluare, certificare a conformității și asistența de specialitate de sănătate publică sunt prevăzute în anexa nr.
1 "Lista cuprinzând tarifele pentru procedurile de reglementare sanitară".
    (2) Sumele încasate pentru autorizarea sanitară în baza referatului de evaluare se costituie în venit la bugetul statului de către autoritatea competentă.
    (3) Sumele încasate din activitatea de certificare a conformității și asistența de sănătate publică rămân la nivelul autorităților competente, constituind venituri proprii ale acestora.
    (4) Pentru autorizarea sanitară în baza declarației pe propria răspundere nu se percep tarife. 
    (5) Abrogat.
    Alin. (5) al art. 4 a fost abrogat de pct. 5 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    (6) Pentru eliberarea în regim de urgență a autorizației sanitare în baza referatului de evaluare, asistența de specialitate în sănătate publică, certificarea conformității se percepe solicitantului un tarif suplimentar, conform prevederilor anexei nr. 1.
    Alin. (6) al art. 4 a fost modificat de pct. 6 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (7) Eliberarea în regim de urgență se realizează în termen de maximum 5 zile lucrătoare.
    Alin. (7) al art. 4 a fost modificat de pct. 6 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (8) Sumele încasate ca tarife suplimentare se constituie venituri proprii ale autorității competente.
    Alin. (8) al art. 4 a fost introdus de pct. 7 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    CAP. II
    Autorizarea sanitară în baza declarației pe propria răspundere

    ART.
5
    Procedura autorizării sanitare a funcționării în baza declarației pe propria răspundere se aplică tuturor persoanelor fizice sau juridice care desfășoară una dintre activitățile cuprinse în anexa nr. 2 și care nu sunt supuse înregistrării la registrul comerțului.
    ART. 6
    (1) Documentele necesare pentru solicitarea autorizației sanitare de funcționare în baza declarației pe propria răspundere sunt: 
    a) cererea de autorizare și documentele specifice obiectivului/activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
    Lit.
a) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de pct. 8 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    b) declarația pe propria răspundere semnată, după caz, de managerul unității/administrator și/sau titularul activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 a) sau 4 b), după caz.
    (2) Documentațiile se transmit personalului de specialitate desemnat în conformitate cu reglementările legale în vigoare. 
    (3) Autoritatea competentă eliberează autorizația sanitară de funcționare în baza declarației pe propria răspundere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 5, și în termen de 30 de zile lucrătoare personalul de specialitate desemnat verifică obiectivul pentru a constata conformitatea cu normele de igienă și sănătate publică și/sau alte reglementări legale.
    Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 9 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.
    (4) Dacă se constată neconformități, în funcție de gravitatea acestora și, implicit, riscul pentru starea de sănătate, se acordă un termen de remediere de maximum 30 de zile și se comunică acest lucru solicitantului.
    (5) După expirarea termenului acordat pentru conformare se efectuează recontrolul și orice neconformitate se sancționează conform legislației în vigoare.
    ART. 7
    (1) Pentru autorizarea sanitară a unităților publice aflate în proiecte de reabilitare, care desfășoară una dintre activitățile cuprinse în anexa nr.
2, solicitantul trebuie să depună la autoritatea competentă următoarele documente:
    a) cererea de autorizare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
    b) declarația pe propria răspundere semnată, după caz, de managerul unității/administrator și/sau titularul activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 a) sau 4 b), după caz;
    c) programul activităților în derulare pentru conformarea la reglementările legale în vigoare specifice domeniului, cu termene de îndeplinire și responsabilități, semnat de managerul unității/administrator și/sau titularul activității;
    d) dovada existenței surselor de finanțare pentru activitățile cuprinse în programul de conformare;
    e) după caz, solicitare de asistență de specialitate de sănătate publică, pentru a stabili programul de măsuri în vederea conformării la prevederile legale.
    (2) Documentațiile se transmit personalului de specialitate desemnat în conformitate cu reglementările legale în vigoare.
    (3) Personalul de specialitate desemnat analizează documentația și, după caz, efectuează evaluarea obiectivului pentru stabilirea programului de măsuri în vederea conformării și propune conducerii autorității competente eliberarea autorizației sau a notificării privind respingerea acesteia.
    (4) Modelul notificării de respingere a autorizației sanitare este prevăzut în anexa nr. 6.
    ART. 8
    Termenul pentru eliberarea autorizației sanitare de funcționare în baza declarației pe propria răspundere este de maximum 20 de zile lucrătoare.

    CAP. III
    Autorizarea sanitară în baza referatului de evaluare

    ART.
9
    (1) Procedura autorizării sanitare în baza referatului de evaluare se aplică activităților/obiectivelor, la solicitarea titularilor activităților, indiferent de forma de organizare juridică.

    (2) Solicitarea și obținerea autorizației sanitare de funcționare prin parcurgerea procedurii de evaluare sunt obligatorii pentru desfășurarea următoarelor activități:
    a) tratarea și distribuția apei potabile;
    b) îmbutelierea apei potabile;
    c) fabricarea gheții pentru consum uman din apă potabilă;
    d) amenajarea zonelor naturale de îmbăiere;
    e) activități de asistență medicală spitalicească;
    f) activități de asistență medicală generală;
    g) activități de asistență medicală specializată;
    h) activități de asistență stomatologică;
    i) activități ale centrelor de îngrijire medicală;
    j) activități ale centrelor de recuperare psihică și de dezintoxicare, exclusiv spitale;
    k) activități ale căminelor de bătrâni și ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure;
    l) alte activități referitoare la sănătatea umană, conform reglementărilor legale în vigoare.

    Art. 9 a fost modificat de pct. 10 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 10
    (1) În vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare, solicitantul depune la autoritatea competentă următoarea documentație:
    a) cerere semnată de titularul activității/administrator;
    b) dosarul tehnic, conform reglementărilor legale specifice, în vigoare;
    c) dovada de achitare a tarifului de autorizare sanitară, după caz;
    d) declarația pe propria răspundere că spațiul pentru care se solicită autorizarea este deținut legal și nu face obiectul vreunui litigiu;
    e) în funcție de specificul activității se pot solicita și alte documente care să ateste îndeplinirea cerințelor legale incidente domeniului. Acestea vor fi prezentate de solicitant în etapa de evaluare a obiectivului. 
    (2) Dacă documentația nu este completă și corect întocmită din punctul de vedere al informațiilor tehnice oferite, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării se comunică în scris acest lucru solicitantului, precizându-se documentele care vor fi refăcute.

    Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 11 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (3) Activitățile de verificare a conformității cu normele de igienă și sănătate publică și/sau alte reglementări legale în vederea eliberării autorizației sanitare de funcționare se realizează de către personalul de specialitate desemnat pentru domeniul de activitate supus autorizării.
    (4) Rezultatul verificării conformării va fi consemnat într-un referat de evaluare. Conținutul-cadru al referatului de evaluare este prevăzut în anexa nr. 7.
    (5) În urma verificării conformării, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de legislația în vigoare, autoritatea competentă va emite autorizația sanitară de funcționare.
    (6) Modelul autorizației sanitare de funcționare emise în baza referatului de evaluare este prevăzut în anexa nr. 8.
    (7) În cazul constatării de neconformități, pentru obiectivele aflate în funcțiune, în urma evaluării riscului pentru sănătate, se acordă un termen de remediere de maximum 30 de zile, care este notificat solicitantului. Pentru obiectivele nou-înființate care nu desfășoară încă activități, termenul de remediere este stabilit de comun acord cu titularul activității.
    (8) Dacă la reevaluarea obiectivului se constată că nu au fost remediate neconformitățile semnalate, se respinge autorizarea sanitară.
    (9) Procedura de autorizare sanitară se poate relua după remedierea neconformităților.
    ART. 11 

    (1) În cazul unităților sanitare cu paturi se poate elibera autorizație sanitară de funcționare cu program de conformare în următoarele situații:
    a) funcționarea nu implică riscuri majore pentru mediu și comunitate;
    b) neconformitățile constatate nu pot fi remediate în termenul legal de 30 de zile din cauze obiective.
    Alin. (1) al art. 11 a fost modificat de pct. 12 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (2) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la luarea deciziei de emitere a autorizației sanitare de funcționare cu program de conformare, solicitantul depune un proiect de program de conformare cu termene realizabile, cu responsabilități și cu identificarea costurilor și surselor de finanțare necesare realizării măsurilor programului de conformare.
    (3) Autoritatea competentă analizează proiectul, îl acceptă sau dispune completarea ori refacerea acestuia.
    (4) La elaborarea programului de conformare se iau în considerare următoarele:
    a) constatările autorității competente cu ocazia evaluării efectuate;
    b) concluziile privind riscul pentru starea de sănătate a populației rezultat din funcționarea obiectivului;
    c) rezultatele monitorizărilor anterioare.
    (5) Autoritatea competentă acceptă programul de conformare numai dacă solicitantul:
    a) dovedește că modificările pentru conformarea imediată nu sunt fezabile tehnic și/sau economic;
    b) își asumă responsabilitatea pentru monitorizarea factorilor de risc cunoscuți și identificați în perioada derulării lucrărilor în vederea conformării și aplicarea acțiunilor corective în vederea limitării efectelor acestora, după caz;
    c) se angajează să asigure fondurile necesare pentru realizarea programului de conformare la termenele propuse.
    (6) Durata programului de conformare nu poate depăși 6 luni. 
    (7) Pentru unitățile sanitare cu paturi, a căror conformare necesită activități complexe și investiții majore, se va elabora un program-cadru de conformare pentru o perioadă de până la 5 ani și un program operațional pentru anul în curs. După această perioadă, unitățile sanitare care nu se conformează normelor de igienă și sănătate publică în vigoare se închid.
    Alin. (7) al art. 11 a fost modificat de pct. 12 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (8) Autorizația sanitară cu program de conformare are caracter temporar, urmând ca la expirarea termenului, în condițiile realizării integrale a măsurilor programului de conformare, să se elibereze autorizația sanitară de funcționare definitivă.
    (9) Termenele de conformare pentru neconformitățile constatate, care sunt condiții pentru autorizarea sanitară a funcționării unității, se acordă corelat cu angajamentele obiective, documentate.
    ART. 12
    (1) Pentru unitățile sanitare cu paturi care își desfășoară activitatea în mai multe locații se eliberează o singură autorizație sanitară de funcționare.

    (2) Pentru fiecare locație se va întocmi câte o anexă la autorizația sanitară de funcționare a unității sanitare, care va cuprinde următoarele date: denumirea unității sanitare, secția/secțiile, adresa, structura funcțională, după caz, activitățile administrative, numărul de angajați.
    (3) În cazul în care autorizarea sanitară se face cu program de conformare, pentru fiecare unitate sanitară se va elabora un singur program de conformare.
    (4) Autorizația sanitară de funcționare a unităților sanitare cu paturi este valabilă un an. Cu 30 de zile înainte de expirarea valabilității autorizației, titularul va solicita vizarea acesteia.
    Alin. (4) al art. 12 a fost introdus de pct. 13 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 13
    Termenul de soluționare a cererii de autorizare este de 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia sau de la data completării documentației. 

    ART. 14
    (1) Autorizația sanitară de funcționare eliberată în baza referatului de evaluare pentru toate obiectivele/activitățile indiferent de forma de organizare, cu excepția unităților sanitare cu paturi, este valabilă atât timp cât nu s-au modificat condițiile care au stat la baza emiterii ei.
    (2) Titularul autorizației sanitare are obligația să solicite anual vizarea autorizației sanitare de funcționare.

    Art. 14 a fost modificat de pct. 14 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.



    ART. 15
    Abrogat.

    Art. 15 a fost abrogat de pct. 15 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 16
    Pentru nerespectarea normelor igienico-sanitare, personalul de specialitate desemnat aplică reglementările legale în vigoare referitoare la contravențiile privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele din domeniul sănătății publice.

    Art. 16 a fost modificat de pct. 16 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    CAP. IV
    Certificarea conformității și asistența de specialitate de sănătate publică

    ART.
17
    (1) Certificarea conformității cu normele de igienă și sănătate publică se aplică, la cererea titularului activității, în vederea evaluării conformității cu reglementările legale privind sănătatea publică pentru obiective în funcțiune, care desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației.

    (2) Documentația necesară pentru certificarea conformității se compune din: 
    a) cerere și documente aferente specifice domeniului activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;

    Lit.
a) a alin. (2) al art. 17 a fost modificată de pct. 17 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    b) memoriul tehnic în care este descris modul de îndeplinire a cerințelor prevăzute de reglementările legale specifice domeniului de activitate;
    c) dovada achitării tarifului de certificare.
    (3) Documentația se depune la autoritatea competentă, fiind soluționată de personalul de specialitate desemnat.
    (4) Pentru soluționarea cererii de certificare a conformității cu normele de igienă, sănătate publică și alte reglementări specifice domeniului de activitate, după ce s-a analizat documentația depusă și s-a efectuat evaluarea obiectivului, autoritatea competentă eliberează o notificare scrisă. 
    (5) Notificarea va cuprinde concluziile privind conformarea la reglementările legale specifice în vigoare. Notificarea este valabilă atât timp cât nu se modifică datele din memoriul tehnic.

    Alin. (5) al art. 17 a fost modificat de pct. 18 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (6) Dacă sunt constatate neconformități, acestea se comunică solicitantului specificându-se actele normative ale căror prevederi nu sunt îndeplinite.
    ART. 18
    (1) Documentația necesară pentru asistența de specialitate de sănătate publică se compune din: 

    a) cerere și documente aferente specifice domeniului activității, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;

    Lit.
a) a alin. (1) al art. 18 a fost modificată de pct. 19 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    b) schița de amplasare în zonă, cu menționarea vecinătăților imediate, după caz;
    c) proiectul obiectivului din care să reiasă circuitele funcționale, destinația spațiilor și suprafețele acestora, după caz;
    d) memoriul tehnic privind descrierea obiectivului și a activității care se desfășoară sau se va desfășura în acesta, după caz;
    e) dovada achitării tarifului de asistență de specialitate de sănătate publică.
    (2) Cererile de asistență de specialitate de sănătate publică se soluționează de către personalul de specialitate desemnat.
    (3) Personalul de specialitate analizează și evaluează conformarea proiectului la normele de igienă și sănătate publică și/sau la alte reglementări legale, efectuează evaluarea obiectivului, după caz, și eliberează notificarea privind respectarea legalității, inclusiv propuneri de modificare și recomandări pentru asigurarea conformității.
    ART. 19 

    (1) Soluționarea cererilor de certificare a conformității și asistență de specialitate de sănătate publică se va face în maximum 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea acestora.

    Alin. (1) al art. 19 a fost modificat de pct. 20 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    (2) Notificarea va fi semnată de conducerea autorității competente.

    CAP. V
    Dispoziții finale

    ART.
20
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile 
Ordinului ministrului sănătății și familiei nr. 117/2002 privind aprobarea Procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, construcție, amenajare și reglementare sanitară a funcționării obiectivelor și a activităților desfășurate în acestea, altele decât cele supuse înregistrării în registrul comerțului, și a Procedurilor de reglementare sanitară a punerii pe piață a substanțelor și produselor noi sau importate pentru prima dată și destinate utilizării ori consumului uman, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, cu modificările ulterioare, art. 2 din anexa la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.338/2007 pentru aprobarea Normelor privind structura funcțională a cabinetelor medicale și de medicină dentară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 22 august 2007, art. 5 lit. c), art. 8 alin. (1) și art. 9 alin. (1) din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 15 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte dispoziții contrare.

    ART. 20^1
    La data intrării în vigoare a prezentului ordin, pentru obiectivele a căror activitate necesită vizarea anuală autorizația sanitară de funcționare este valabilă 12 luni de la eliberarea acesteia.

    Art. 20^1 a fost introdus de pct. 21 al art.
I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.

    ART. 21
    Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București și serviciile medicale din structura ministerelor cu rețea sanitară proprie vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 22
    Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentul ordin.
    ART. 23
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.


                              Ministrul sănătății,
                                   Ion Bazac

    București, 20 august 2009.

    Nr. 1.030.

     
 
 
 
 
 
 






    ANEXA 1



                                     LISTA

        cuprinzând tarifele pentru procedurile de reglementare sanitară

*T*



Nr. crt.
Denumirea procedurilor de reglementare sanitară
Tariful (lei)
1
Autorizare sanitară în baza referatului de evaluare
300
2
Certificarea conformității
200
3
Asistență de specialitate de sănătate publică
200
4
Tarif suplimentar pentru rezolvarea în regim de urgență
50
5
Acordare viză anuală
200


    NOTĂ:
    Tarifele nu includ contravaloarea investigațiilor necesare evaluării riscului asupra sănătății populației.

 

    Anexa 1 a fost înlocuită cu anexa 1 din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012, conform pct. 22 al art. I din același act normativ.


    ANEXA 2

                                     LISTA
                   activităților care se autorizează în baza
                declarației pe propria răspundere (coduri CAEN)

    1011 - Prelucrarea și conservarea cărnii
    1012 - Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre
    1013 - Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)
    1020 - Prelucrarea și conservarea peștelui
    1031 - Prelucrarea și conservarea cartofilor (producție chips-uri)
    1032 - Fabricarea sucurilor de fructe și legume
    1039 - Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor n.c.a.
    1041 - Fabricarea uleiurilor și grăsimilor
    1042 - Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare
    1051 - Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor
    1052 - Fabricarea înghețatei
    1061 - Fabricarea produselor de morărit
    1062 - Fabricarea amidonului și a produselor de amidon
    1071 - Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie
    1072 - Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
    1082 - Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
    1083 - Prelucrarea ceaiului și a cafelei
    1084 - Fabricarea condimentelor și ingredientelor
    1085 - Fabricarea de mâncăruri preparate
    1086 - Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice
    1089 - Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
    1101 - Distilarea, rafinarea și mixarea băuturilor alcoolice
    1102 - Fabricarea vinurilor din struguri
    1104 - Fabricarea altor băuturi nedistilate, obținute prin fermentare
    1105 - Fabricarea berii
    1106 - Fabricarea malțului
    1107 - Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate
    3811 - Colectarea deșeurilor nepericuloase
    3812 - Colectarea deșeurilor periculoase
    3821 - Tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase
    3822 - Tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase
    4711 - Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun
    4721 - Comerț cu amănuntul al fructelor și legumelor proaspete, în magazine specializate
    4722 - Comerț cu amănuntul al cărnii și al produselor din carne, în magazine specializate
    4723 - Comerț cu amănuntul al peștelui, crustaceelor și moluștelor, în magazine specializate
    4724 - Comerț cu amănuntul al pâinii, produselor de patiserie și produselor zaharoase, în magazine specializate
    4729 - Comerț cu amănuntul al altor produse alimentare, în magazine specializate
    4781 - Comerț cu amănuntul al produselor alimentare, băuturilor și produselor din tutun efectuat prin standuri, chioșcuri și piețe
    5510 - Hoteluri și alte facilități de cazare similare
    5520 - Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată
    5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere
    5590 - Alte servicii de cazare
    5610 - Restaurante
    5621 - Activități de alimentație (catering) pentru evenimente
    5629 - Alte servicii de alimentație n.c.a.
    5630 - Baruri și alte activități de servire a băuturilor
    8510 - Învățământ preșcolar
    8520 - Învățământ primar
    8531 - Învățământ secundar general
    8532 - Învățământ secundar, tehnic sau profesional
    8541 - Învățământ superior nonuniversitar
    8542 - Învățământ superior universitar
    8551 - Învățământ în domeniul sportiv și recreațional
    8552 - Învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.)
    8559 - Alte forme de învățământ n.c.a.
    8560 - Activități de servicii suport pentru învățământ
    8790 - Alte activități de asistență socială, cu cazare n.c.a.
    8891 - Activități de îngrijire zilnică pentru copii
    8899 - Alte activități de asistență socială, fără cazare n.c.a.
    9311 - Activități ale bazelor sportive
    9312 - Activități ale cluburilor sportive
    9319 - Alte activități sportive
    9329 - Alte activități recreative și distractive n.c.a.
    9601 - Spălarea și curățarea (uscată) articolelor textile și a produselor din blană
    9602 - Coafură și alte activități de înfrumusețare
    9604 - Activități de întreținere corporală

----------
    Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa 2 din 
ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012, conform pct. 23 al art. I din același act normativ.

 

 

 

 



    ANEXA 3

    Autoritatea competentă ............................
    Nr. ......./......../..........


                                     CERERE

    Subsemnatul (a), ......................, cu domiciliul în localitatea .............., județul ............., str. .............., bl./sc./et./ap. .................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ......... nr. .............., eliberat(ă) de ............... la data de ................, în calitate de ................. al ......................., cu sediul în ............, telefon ...................., fax .............., înmatriculată la registrul comerțului sub nr. ................, având codul fiscal nr. ........ din ............., solicit .............. pentru .............., situat la .../(adresa)/........., având ca obiect de activitate: ..../(cod CAEN)/........., structura funcțională: .....................
    Anexez la cerere documentația solicitată, completă, și anume:
    a) memoriul tehnic;
    b) planul de situație cu încadrarea în zonă;
    c) schițe cu detalii de structură funcțională și dotări specifice profilului de activitate;
    d) actul de înființare al solicitantului;
    e) acte doveditoare privind deținerea legală a spațiului;
    f) Chitanța de plată a tarifului de autorizare/certificare/asistență de sănătate publică/viză nr. ...... din data de ............, în valoare de ........... lei.


          Data (completării) .............. Semnătura ..................

----------
    Anexa 3 a fost înlocuită cu anexa 3 din ORDINUL nr.
251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012, conform pct. 24 al art. I din același act normativ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


    ANEXA 4 a)

    Anexă la ASF nr.
.............

    Nr. înregistrare autoritate competentă Nr. înregistrare solicitant
    .............................. ................................

                                   DECLARAȚIE
                  referitoare la condițiile igienico-sanitare

    Subsemnatul (a), .................., în calitate de ................. al ................, cu sediul în localitatea ......................., str. .............. nr. ......., sectorul ....., având codul fiscal ............, declar următoarele pe propria răspundere, cunoscând că declarațiile false sunt pedepsite conform legii:
    În sediul din localitatea ..................., str. ..................., sectorul/județul ..................., se desfășoară activitatea/activitățile (cod CAEN) ............................... .
    Sunt asigurate următoarele:
    1. Obiectivul are structura funcțională conform Ordinului ministrului sănătății nr. ...... (se enumeră spațiile/încăperile, destinația acestora, suprafața):
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    2. Posed următoarele dotări și echipamente specifice activității desfășurate:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    3. Dețin acordul asociației de proprietari și al locatarilor din imediata vecinătate, conform 
Legii locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare (pentru obiective aflate în imobile colective): Da/Nu
    4. În obiectiv sunt asigurate următoarele utilități:
    4.1. apă potabilă - în sistem centralizat;
    - din sursă proprie (puț forat, fântână cu hidrofor, buletin de analiză apă potabilă nr. ....... din data ..............
    4.2. apă caldă: - Da/Nu .................
    4.3. canalizare: - racord la sistem public;
    - alt sistem de evacuare a apei reziduale menajere.
    5. Evacuarea deșeurilor menajere se face conform Contractului nr. ....../.... încheiat cu .....
    6. Nr. angajați .........
    7. Mă angajez să respect reglementările legale în vigoare specifice domeniului meu de activitate.


    Data .................. Semnătura .....................


 

 

 

 

 

 



    ANEXA 4 b)
    Abrogată

----------
    Anexa 4 b) a fost abrogată de pct. 25 al 
art. I din ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012.



    ANEXA 5

                                   - model -

    MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
    Autoritatea competentă


                      AUTORIZAȚIE SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
                   
în baza declarației pe propria răspundere

    Autorizația sanitară de funcționare în baza declarației pe propria răspundere va cuprinde cel puțin următoarele informații:
    La cererea ................., în calitate de ................. al ............, cu sediul în .................., cod fiscal/CUI ............, având în vedere Declarația pe propria răspundere nr. ......../.......... referitoare la condițiile igienico-sanitare, în baza Legii nr. ............ și a ......................, se acordă:


                      AUTORIZAȚIE SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
                            Nr. ..../....../........

    pentru obiectivul: ..................., situat în ..................., având ca obiect de activitate ....../(cod CAEN)/........., având structura funcțională menționată în declarația pe propria răspundere, care se anexează prezentei autorizații sanitare de funcționare și este parte integrantă din aceasta.


                                   Director,
                     .....................................

                  Semnătura și ștampila autorității competente


    NOTĂ:
    Titularul autorizației este obligat:
    - să solicite în scris schimbarea autorizației sanitare de funcționare în cazul modificării în structura funcțională a unității sau a condițiilor de igienă asigurate la data autorizării;
    - să aplice și să respecte normele antiepidemice și de igienă în vigoare.

----------
    Anexa 5 a fost înlocuită cu anexa 4 din 
ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012, conform pct. 26 al art. I din același act normativ.

 

 

 


    ANEXA 6

    MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
    Autoritatea competentă

                NOTIFICARE DE RESPINGERE A AUTORIZAȚIEI SANITARE
                                   - model -

    Către
    ...........................................................................
    Ca urmare a solicitării dumneavoastră înregistrate la ................/(se specifică autoritatea competentă).......... cu nr. ........ din data ........./........., privind autorizarea sanitară a obiectivului ......................., cu sediul în localitatea ....................., str. ................. nr. .........., județul/sectorul ......................, având activitatea ..............................., vă comunicăm că nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de reglementările sanitare în vigoare, datorită următoarelor neconformități:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    ..........................................................................,
    (precizarea lor și a prevederilor legale cu care nu se conformează)
    menționate în Procesul-verbal de constatare a conformității/Referatul de evaluare nr. ....................... din data de .................., întocmit de către .............../(numele, prenumele și specialitatea medicului).................. .
    După remedierea neconformității/neconformităților veți reveni cu o nouă solicitare de evaluare.


                       Conducerea autorității competente,
                      ....................................


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


    ANEXA 7

    MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
    Autoritatea competentă

                              REFERAT DE EVALUARE
                          pentru autorizarea sanitară

                            Nr. ...../....../200....

    Subsemnatul(a), ..................., în calitate de ................, însoțit/însoțită de ....................... din cadrul ................./(se specifică autoritatea competentă)..................., serviciul/biroul/compartimentul ..........................., am efectuat la solicitarea ............../(denumirea solicitantului)..........., cu sediul în ................., înregistrată la ................. nr. ...../......./200.., în prezența domnului/doamnei ................. în calitate de ................, evaluarea obiectivului ............, cu sediul în localitatea ..................., str. ................ nr. ......., județul/sectorul ..................., cu activitatea/activitățile (cod CAEN) .............................................................................
    1. S-au evaluat condițiile de desfășurare a activității/activităților:
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    (precizarea prevederilor legale pentru fiecare tip de activitate autorizată)
    2. Structura constructivă și circuitele funcționale sunt conforme prevederilor:
    ...........................................................................

    (precizarea prevederilor legale pentru fiecare tip de activitate autorizată)
    3. Tehnologia de fabricație și dotările cu echipamente, instalații, utilaje și mobilier sunt conforme prevederilor:
    ...........................................................................

    4. Analiza de conformitate la condițiile igienico-sanitare privind:
  a) iluminatul ..................................................................................................................... |___DA__|___NU__|
    b) asigurarea ventilației .................................................................................................... |___DA__|___NU__|
    c) asigurarea încălzirii (microclimat) ............................................................................... |___DA__|___NU__|
    d) accesibilitate la apa potabilă ........................................................................................ |___DA__|___NU__|
    e) asigurarea evacuării apelor uzate menajere ................................................................. |___DA__|___NU__|
    f) asigurarea evacuării deșeurilor solide menajere ........................................................... |___DA__|___NU__|
    g) asigurarea evacuării deșeurilor periculoase ................................................................. |___DA__|___NU__|
    (activitățile de asistență medicală)
    h) personalul (dotări conform normelor privind sănătatea și securitatea în muncă) ........ |___DA__|___NU__|
    Concluzii:
    1. Sunt îndeplinite condițiile pentru eliberarea autorizației sanitare:
    ...........................................................................

    (precizarea prevederilor legale pentru fiecare tip de activitate autorizată)
    2. Sunt îndeplinite condițiile pentru eliberarea autorizației sanitare, cu program de conformare anexat:
    ...........................................................................

    3. Nu sunt îndeplinite condițiile pentru eliberarea autorizației sanitare, deoarece s-au constatat neconformități privind obiectivul supus autorizării (anexa).

    NOTĂ:
    În cazul obiectivelor pentru care prevederile legale în vigoare stabilesc cerințe suplimentare, referatul se completează cu evaluarea cerințelor specifice.

                            Medic specialist/primar,
                          ...........................


    ANEXA 8
                                   - model -

    MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
    Autoritatea competentă


                      AUTORIZAȚIE SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
                        
în baza Referatului de evaluare

    La cererea ....................., în calitate de .................... al ................, cu sediul în ............................, cod fiscal/CUI ...................., înregistrată cu nr. .........., în urma examinării documentației prezentate și a evaluării obiectivului ........ din ....................., str. ..................................., județul ..........................., de către ......./(numele și prenumele specialistului)/........., care a întocmit Referatul de evaluare nr. ........ din ......./........., a rezultat că sunt îndeplinite prevederile reglementărilor sanitare în vigoare:
    .......................................................................
    .......................................................................
    În baza Legii nr. ....../...... și a .........................,
    se acordă:


                      AUTORIZAȚIE SANITARĂ DE FUNCȚIONARE
                             Nr. ....../....../....

    pentru obiectivul: ................... situat în ................., având ca obiect de activitate*): ....../(cod CAEN)/.........., structura funcțională care se anexează prezentei autorizații sanitare de funcționare și este parte integrantă din aceasta.
------------
    *) Observație: Pentru obiectul de activitate "Tratarea și distribuția apei potabile" se eliberează, după caz, autorizația sanitară de funcționare cu derogare, conform reglementărilor specifice în domeniul apei potabile; programul de conformare se anexează prezentei autorizații sanitare de funcționare cu derogare și este parte integrantă din aceasta.

                                   Director,
                  ...........................................

                  Semnătura și ștampila autorității competente


    Viza anuală: data: ............... LL/ZZ/AN ( )

                          data: ............... LL/ZZ/AN ( )

                          data: ............... LL/ZZ/AN ( )
    NOTĂ:
    Titularul autorizației este obligat:
    - să solicite în scris schimbarea autorizației sanitare de funcționare în cazul modificării în structura funcțională a unității sau a condițiilor de igienă asigurate la data autorizării;
    - să aplice și să respecte normele de igienă și sănătate publică în vigoare.

----------
    Anexa 8 a fost înlocuită cu anexa 5 din 
ORDINUL nr. 251 din 16 martie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 26 martie 2012, conform pct. 27 al art. I din același act normativ.